به گزارش نخل بیدار، ماهنامه چار طاقی فراشبند در ماهنامه شماره  ۴۳ خود به سراغ امام جمعه فراشبند رفته و مصاحبه ای با وی انجام داده است. در زیر توجه شما مخاطبان را به این مصاحبه خواندنی جلب می نماییم.

 

١-با تشکر از شما که وقت خود را در اختیار ماهنامه چارطاقی و خوانندگان آن قرار میدهید؛ لطفا سوابق تحصیلى و حرفه ای خود را براى خوانندگان شرح دهید.

بسم الله الرحمن الرحیم بنده هادی ابراهیمی هستم امام جمعه فراشبند.تحصیلات حوزوی خارج فقه واصول دانشگاهی فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث.

 

٢-قبل از تشریف فرمایی به فراشبند در چه شهرهایى مسوولیت مشابه داشته اید و در مقایسه فراشبند با آن شهرها،وضع استقبال و حضور مردم در نماز جمعه چگونه است؟

پیش از این در شهرستان رستم و شهر لپوئی زرقان جمعا بمدت هشت سال امامت جمعه داشته ام.من فکر میکنم شهرستان فراشبند با توجه به اینکه طیف اصولگرایان فقط در نماز جمعه شرکت میکنند تعدادشرکت کننده ها در حد شهرستان رستم که هردو طیف شرکت میکردند برابری میکند.

 

٣-چرا با گذشت بیش از ۴٠ سال از انقلاب اسلامی و این همه تبلیغات در خصوص ارزش حضور در نمازجمعه، میزان استقبال عمومى از نماز جمعه نسبت به اوایل انقلاب کاهش چشمگیر داشته است؟

در شهرستان فراشبند بدلیل خط کشی کردن بعضی از اقایان است که از همان اوائل انقلاب مرز تفرق وجدائی برگرفته از تفکر اوصولگرائی واصلاح طلبی را کلید زدند وعده ائی به بهانه اصلاح طلبی به ریشه اصول وارزشها تیشه زدند وتوقع دارند که امام جمعه ازخط و جناح آنان باشد درحالیکه امام جمعه ورای هردو جناح فکر میکند اما ازآنجا که امام جمعه باید پایبند به اصول وارزشها باشد اصلاح طلبان فکر میکنند که امام جمعه از طیف اصولگرایان است آنگاه نتیجه میگیرند که امام جمعه طیفی است واین همان خطای استراتژیک آنان است.چون امام جمعه امام جامعه است وباید براساس مصلحت نظام و منظومه تفکر امامین انقلاب موضع بگیرد وخطبه بخواند .فرد برای امام جمعه مهم نیست خط وتفکر و اندیشه دینی وانقلابی مهم است.

 

۴- به نظرشما این موضوع (کاهش حضوردرنمازجمعه)ربطی به اختلافات و دو دستگى ها(چه در کل کشور و چه در فراشبند) ندارد؟ اگر دودستگی ها تاثیر منفی دارد؛ شما از زمان حضور در این سِمَت،برای رفع این مشکل چه اقدامی کرده اید؟

نظر بنده اینست که این اختلاف درفراشبند بیشتر از جاهای دیگر پر رنگ شده یعنی عدم حضور طیف چپ به نماز جمه جز به تعداد انگشت دستان نتیجه افکار افراطی بعضی ها هست که به جوانان تزریق میکنند که امام جمعه طیفیست امام جمعه ضد اصلاحات است، امام جمعه تند وجناحی بر خورد میکند ، امام جمعه مکرر به دولت تذکر میدهد .وجوانان نیز بدون اینکه بیندیشند ویا از نزدیک سؤالات خود را از امام جمعه بپرسند از او فاصله میگیرند وخود را از ثواب نماز جمعه محروم می‌کنند. من از زمانی که آمده ام تمام تلاشم اینست که اولا جایگاه ولایت فقیه را تبیین کنم. اگراین جایگاه بدرستی تبیین شود بخش زیادی از مشکلات وتفرقه ها حل میشود و وحدت بوجود می‌آید. وقتیکه مردم یکه شناس شدند وحول محوریت رهبری حرکت کنند دیگر افراد چپ و راست برایشون مهم نیست، دیگر مقبولیت نظام و عدم آنرا در شخص لحاظ نمی‌کنند و به محض اینکه مسئولی از خط رهبری زاویه گرفت جدا می‌شود. شما اگر در افکار اصلاح طلبان دقت کنید دو ایدوئولوگ میبینی یکی افکار سروش است که درعرصه دینی به آن توجه میکنند و دیگری تفکر سید محمد خاتمی است که در عرصه سیاست بان توجه دارند و این همان نکته انحراف ازمسیراصلی انقلاب و خط امامین انقلاب است. درحالیکه ایدئولوگ اصولگرایان در هر دو بُعد منظومه تفکری امامین انقلاب است، حال اگر هر دو طیف خطاهایی دارند بگذرم، اما این خطا قابل گذشت نیست.

از جمله مسولیتهای امام جمعه تذکر بجا و به حق به مسولان است وبرای بنده هرگز تفاوت ندارد که رئیس جمهور کیست وقس علی ذالک باید تذکر داد. برای رفع مشکلات راه حل ارائه کرد که این روش بنده هست. بعضی ها فکر میکنند رئیس جمهور جزء جناح ماست و ما بهش رای دادیم پس باید هرچه ما گفتیم بگوید وهرچه خواستیم عمل کند ودیگران حقی ندارند به او تذکر بدند مسولان شهرستان کشوری هم باید از ما باشد ودیگران هیچ سهمی ندارند و این یعنی انحراف دیگر وچون میبینند که بنده مرتب به دولت تذکر میدهم جوانان را از نماز جمعه دور می‌کنند، پس باید فکررا اصلاح کرد. و اصلاح فکر باید براساس اندیشه امام انقلاب باشد نه ایکس وایگرگ.

اساس اصلاحات باید براساس تذکرات قرانی باشد نه تفکرات جناحی که برگرفته از هوای نفس است وجاه طلبی.

 

 

۵- از نظر شما امامان جمعه به رسالت خود به عنوان چترى فراگیر برای پوشش دادن همه افراد جامعه،با هر طیف فکرى در سایه سار نظام اسلامی به نحو مطلوب عمل نموده اند ؟

بنظر بنده خیر چون بعضی از ائمه جمعه انقلابی عمل نمیکنند بعضیها دستشان در جیب هر دوجناح است و وامدار هر دو جناح شدند. امام جمعه باید مستقل باشد وچشم و گوشش به امام جامعه دوخته شود، نه فلان وبهمان. بنده اینرا ثابت کرده ام و دلیل آن زندگی پاک و سالم بنده است که برای آنها که مرا می‌شناسند، روشن است.

 

۶-جمعی چهل ، پنجاه نفرى از طیف موسوم به اصلاح طلبان فراشبند که همه داراى سوابق انقلابی و جبهه و جنگ بودند در بدو ورود شما به فراشبند ، نشستی صمیمانه باشماداشتند؛دراین نشست علاوه بر بیان سوابق اصلاح طلبان فراشبند درانقلاب و جنگ ،خواستار همدلی و وحدت عملی با هدف هم افزایى ، درجهت کمک به حرکت رو به توسعه شهرستان شدند؛چرا در عمل چنین نشد و و حتی فاصله ها هم بیشتر شد؟

متاسفانه برخی از آنها، بنده را برای افکار خود میخواستند درحالیکه آنها باید با افکار امام جمعه انقلابی همراه می شدند،آنها بلافاصله گفتند که چرا به دولت ما تذکر می‌دهید. فردی از آنان که نام نمی برم روزی به من گفت: اینهمه از دولت انتقاد نکن و با ما همسو باش، آنگاه خودت و دفترت و زندگیت را تامین می کنیم. معلوم شد که اونها تلاش برای خریدن فکر من داشتند، همانطور که بعضی از اصولگرایان نیز مرا برای خودشان میخواستند وچون اطاعت نکردم از نماز جمعه بریدند و حتی از دفتر هم قطع رابطه کردند .حرف بنده این بود واین هست که نمیتوانم امام جمعه شخص یاجناح باشم می بینید که در نماز جمعه به هردو گروه تذکر میدهم، قبلا که رستم بودم به رئیس جمهور قبل وحال که فراشبند هستم به دولت فعلی. من وحدت راحول محور ولی فقیه میخواهم نه آقای خاتمی بانیان فتنه ۸۸٫

آیا کسانیکه به انقلاب خیانت کردند میشوند محبوب دلها وایدئولوگ فکری، کسانیکه عکس فتنه گران در منزلشان جلوه گری میکند و دراندیشه شان تفکر آنان رژه می رود، میتواند با کسی که تمام فکر و ذهنش اندیشه رهبری است وحدت واقعی داشته باشد.

 

٧-از نظر شما به عنوان رییس کمیته فرهنگ عمومى ، مهمترین مشکلات فرهنگى شهرستان چیست و چه راهکارى برای حل آن مشکلات پیشنهاد مى کنید؟

تبیین مسایل ومشکلات کشوری، استانی و شهرستانی یعنی اصحاب قلم و رسانه و تریبون، بیانِ مشکل کنند و برای آنها راه حل ارائه کنند. اتاق فکر درست شود، همه مشکلات و ظرفیتها واستعدادها، ارزیابی وسنجش شوند و با کمک یکدیگر و مسئولان به رفع آن بپردازند. مشکل بی سوادی وعدم خواندن ونوشتن نیست، مشکل عمل نکردن به آموخته هاست، مشکل طلاق مثلاً از عمل نکردن به حقوق یکدیگراست، دخالت بعضی ازخانواده هاست، توقع بلند و آرزوی دراز بعضی ها است و یا ازعدم شناخت طرف مقابل است و یابخاطر روی آوردن به مواد مخدر و یاعمل نکردن به دو واجب فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر است.

 

٨- یکى از معضلات امروز جامعه  اسلامى فاصله گرفتن تاسفبار تعدادی قابل توجه از جوانان از رعایت دستورات و شعائر دینى است؛ این معضل را ناشی از چه عواملی می دانید و چه پیشنهادى برای حل آن دارید؟

جوان امروز شغل میخواهد خانه واسباب منزل میخواهد وسیله نقلیه میخواهد همسر میخواهد واینها ابزار اولیه زندگیست وقتیکه اینها برای او ممکن ومیسور نیست ومی بیند که بعضی ازمسولان رده بالای کشور در منزل صد میلیاردی و با خودروهای چند ملیاردی زندگی می کنند از دین و مذهب زده می‌شود، وقتی که می‌بیند فلان روحانی عمامه به سرِ مسول، بهترین زندگی لاکچری دارد و فرزندان او نیز وقس علی ذالک طبیعی است که از شعائر دینی فاصله بگیرد. یعنی زندگی اشرافی بعضی از مسئولین باعث این دوری شده، باید با آنها برخورد انقلابی شود.

 

٩-مخالفت با بسیاری از سیاستهای دولت تدبیر و امید یکى از ترجیع بندهای اصلی خطبه های نمازجمعه  شما را تشکیل مى داد؛ الان مدتی است این بخش نقادانه در سخنان شما کمتر مشاهده میشود؛ عملکرد دولت بهتر شده یا علت دیگری پشت این تغییر موضع است؟

بنده تغییر موضع نداده ام، مدتی بود که کرونا نماز جمعه را تعطیل کرد، درهمین چند هفته گذشته نیز تذکراتی داشته ام اما تذکر بنده به عملکرد دولت بستگی دارد، اگردولت درست عمل کند دلیلی ندارد که متذکر شوم، بنده ازخدا میخواهم که در این سال پایانی بدون خطا حرکت کند والا بازهم تذکرخواهم داد. معنای تذکر این نیست که حتما تذکر این بنده کمترین را به سمع دولت می‌رسانند، خیر. معنی تذکر این است که برای مردم روشن کنم که دولت یا مجلس و یا فلان مسئول اینجا اشتباه کرده، خطا کرده، بی تدبیری کرده و باعث تضرر به جامعه شده. تا مردم رهبری را مقصر ندانند. بعضی از رفتارهای دولت دو پهلوست یعنی کاری میکنند که رهبری چه قبول کند و یا نکند، مردم رهبری را مقصر بدانند وبنده وظیفه دارم که این ترکشها را از رهبری دور کنم.

 

۱۰ – بطور کلی انتخاب موضوع خطبه های هفتگی توسط شما انجام می شود یا از طرف ستاد ائمه جمعه کشوری ابلاغ میگردد؟

از طرف خودم هست، اما در مجله تبیین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز مواردی جهت ارائه طریق، گنجانیده می شود که اگر ائمه جمعه بخواهند و نیاز داشته باشند، می توانند از آن مطالب استفاده کنند.

 

١۱- درپیامی که به مناسبت روز خبرنگارصادرکردید (من به سهم خودم تشکرمى کنم)خبرنگاران را”وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش “دانستید و بیان داشتید”سلامت فرهنگى و فکرى هر جامعه ای مرهون تلاش های شبانه روزى خبرنگاران است ” اگر چنین است چرا در این حدود ۴ سالی که ماهنامه چارطاقی فراشبند( به عنوان تنها نشریه مکتوب و منظم شهرستان)کار فرهنگى مى کند؛ از طرف شما به عنوان رییس فرهنگ عمومى شهر، حمایت یا تقدیرى از نشریه به عمل نیامده است؟

بنظر بنده چهار طاقی مسقل عمل نکرده بیشتر جناحی عمل کرده است بعد از پنج سال، برای نخستین بار است که با حقیر مصاحبه انجام داده است. چهارطاقی یعنی اینکه چهار درب ورودی وخروجی دارد، شماها سه تا از آن درب ها را بستید و فقط یک درب برای آن گذاشتید.

 

۱۲-شما در خطبه اخیر خود فرمودید:”مقابله باخط تحریف ، رسالت خبرنگاران در گام دوم انقلاب است ” گام دوم انقلاب چه زمانی است ؟ خط تحریف از نظر شما چیست؟ لطفا بیشتر تشریح بفرمایید تا ما به عنوان خبرنگار و ایضا خوانندگانمان بهتر با این مفاهیم آشنا شویم.

گام دوم انقلاب یعنی گام دوم پس از چله اول، که باید چله اول رابرگردیم مرور کنیم خطاها را، عیبها را، نقصها را، عملکردها را ریزشها، را ببینیم ونیز خوبیها را تلاش‌ها را، موفقیت ها را و رویش ها را نیز ببینیم، بقولاً از تاریخ گذشته، چراغی تابان برای آینده ایی بهتر بسازیم.پس باید با سلاح تحریف دشمن و ستون پنجم دشمن به مبارزه فراگیر دست زنیم و نگذاریم ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به محاق رفته، کما اینکه غدیر و ولایت حضرت علی علیه السلام را به محاق بردند باید واقعیت را گفت ونوشت، نباید به دشمن اجازه تبدیل موضوع داد، باید با سلاح قلم و پیام وگفتن و تکرار کردن جلوی تحریفات دشمن را گرفت. ازچیستی و حقیقت انقلاب گفت و از چیستی وحقیقت فرهنگ برهنه غرب گفت، از رهبران فاسد آنها وجامعه منحط غرب و از فضائل رهبر ایمانی ودینی خودمان ستون زد و مقاله نوشت.

 

۱۳-شما در پیام خود نوشته اید:”دست همه ى اصحاب قلم را در زیر این خیمه صاف و صداقت براى ادامه همکارى های رسانه ای به گرمى مى فشارم ” ولی در ادامه ازخبرنگارانى که خطبه های نمازجمعه را انعکاس مى دهند به طور ویژه تقدیر کرده اید؛ آیا این تقدیر و تشکر شامل چارطاقى فراشبند و سایت خبرى آبپا هم مى شود؟

بله همین الان هم می گویم. اما متاسفانه سایت خبری آبپا، بارها علیه بنده اخبار کذب وناصواب انتشار داده، چگونه می توانم از سایتی که گوئیا من دشمن آنها هستم، تشکر کنم. از چهار طاقی شما نیز فقط یکی دوبار آنرا دیده و خونده ام و دریافتم که یک طاق بیشتر ندارد، ببخشید که به این صراحت عرض میکنم، چون رسانه باید اصل بی طرفی را رعایت کند و در همین راستا از شما و سایت آبپا نیز میخواهم که بیطرفی را رعایت نموده و استقلال خود را حفظ کنید تا در هر دو دنیا شایسته تحسین قرار بگیرید.

 

١۴-شما در زمینه هنرى هم فعالیت دارید( کار روى سنگ های معدنى قیمتی) ، ممکن است در این زمینه بیشتر توضیح دهید که این سنگ ها را از کجا تهیه مى کنید؟ چه کارى روى آن انجام مى دهید؟ موارد مصرفشان چیست و در کجاست و آیا میتوان آن را به عنوان یک  حرفه به جوانان آموزش داد و اشتغال ایجاد کرد ؟

بله بنده هنر بنائی، قالیبافی تراش سنگهای قیمتی را دارم و این سنگها، در کوههای منطقه دژگاه و لامرد و هر جا که فکرش نمیکنی وجود دارد بخشی هم از اهلش می خرم. بله می شود آموزش داد و شغل ایجاد کرد با هزینه هر شغل حدود سه ملیون تومان.

 

۱۵-گفته مى شود شما در شهر کوار دفتر ازدواج و طلاق دارید ؛ چنین چیزی را تایید مى کنید؟

بله، قبل از مسئولیت امام جمعه ای داشتم و الان ١۴ سال است که این مجوز را از من گرفته اند، منتهی در شهرستان یک نفر معلوم الحال دائم  پشت سر من دروغ میگوید. خداوند او را نیز به راه راست هدایت کند.

 

۱۶- اختلاف نظر بین شهردار قبلی و امام جمعه بر سر پرداخت حقوق ناظر شرعی کشتارگاه فراشبند چه بود و در نهایت به کجا انجامید؟

شهردار باید در مورد قوت و غذای اصلی مردم دغدغه شرعی داشته باشد، که متاسفانه نداشت، حیوان باید ذبح شرعی شود والّا تبدیل به میته می‌شود. قصابها اگر ناظر شرعی بالای سرشان نباشند بعضاً رعایت نمی کنند، همانطور که بعضاً اجزای حرام گوسفند را به مردم فروختند. می دانید که غذای حرام، بر روی نسل و فررندان و بطور کلی روی انسان تاثیر منفی می‌گذارد و آقای شهردار میگفت من سیصد هزار تومان ندارم که به ناظر بدهم واقعا راست میگفت؟ بعضی از افراد شورا هم صحبت ها و این کار شهردار را تایید می‌کردند، من بفکر مردم بودم، والّا چیزی به جیب من واریز نمی شد. وقتی شهردار را جناحی کنند نتیجه اش همین می شد، بهر حال از اینجا رفت.

 

١۷-آیا ماهنامه چارطاقی فراشبند را مى خوانید ؟ نظرتان درباره آن چیست؟

فکرکنم جواب داده‌ام اگر بدستم. برسد قطعا میخوانم،از اینکه بعد از پنج سال رویکرد خودتان را اصلاح نمودید، متشکرم من هم در خدمت شما هستم. بنده هم بی عیب ونقص نیستم اما با تعامل سازنده و بیان حقیقت همه چیز حل می شود.

 

 ١۸-در پایان ضمن سپاس دوباره از این که به سوالات ما که انعکاس حرف های مردم است، پاسخ دادید؛ اگر مطلب جامانده ای هست که قصد اضافه کردن آن را دارید ، بفرمایید .

خداوند متعال همه ما را به راه راست هدایت فرماید. موید و موفق باشید.

 

ماهنامه چارطاقی فراشبند