بد رفتاری های کودکان و کنترل اضطراب آن ها در دوران کرونا

به گزارش نخل بیدار به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند، کار‌شناس سلامت کودکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان با گرامیداشت هفته جهانی کودک، گفت: در دوران پاندمی کرونا، بزرگسالان می توانند احساسات خود را کنترل کنند و صبورانه عمل کنند، اما کودکان معمولا درشرایط نامطلوب دچار سر درگمی می شوند و بسیار وابسته به دیگران و بر طبق رفتار افراد پیرامون خود عمل میکنند. در این مواقع برای کودکان بسیار دشوار است رفتار خود را پنهان کنند و مدیریت کردن سطح نگرانی آنها برای والدینشان نیز دشوار است.

«سمیه نوشادی» افزود: درطول دوران بحران، اقداماتی چون فاصله گذاری اجتماعی، ممنوعیت فعالیتهای خارج از خانه، تعطیلی مدارس و مهد های کودک،دوری از دوستان، بازی و ورزش، کودکان را در شرایطی پیچیده قرار می دهد و می تواند موجب پریشانی و بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در آن ها شود. بنابراین لازم است ترس ها و نگرانیهای آنها را از راه مناسبی کاهش داده و ذهن آنها را تقویت کنیم.

این کارشناس سلامت کودکان اظهار داشت: والدین می توانند با مراقبت و علاقمندی بیشتر ، استرس آن ها را کاهش دهند. زمانی که کودکان دچار استرس می شوند، پاسخهای متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان میدهند. برای کمک به آنها در مقابله بااین پاسخها، مهم است از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها فعالیتهای مختلفی در نظر بگیریم.

او افزود: والدین می توانند روش های ساده اما موثری را برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکتان امتحان کنند. 

روش های ساده و موثر برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودک:

نوشادی افزود: با انجام روش های زیر می توانیم ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر را برای کودک فراهم کرد.

۱-زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید. برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید. این وقت می تواند ۲۰ دقیقه یابیشتر باشد. بهتر است هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند.

از فرزند خود بپرسید دوست دارد چه کاری انجام دهد؟ انتخاب باعث ایجاد اعتماد به نفس در او می شود. خواندن کتاب،داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، انجام کارهای روزانه با کمک هم، تفکر و صحبت های معنوی،دعا کردن، باغبانی کردن، یادگیری های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت هایی لذت بخش برای کودکان هستند. باید تلاش خود را برای سرگرم کردن آن ها بکنیم، دراین صورت آرام می مانند و در دوران همه گیری، دچار پریشانی نمی شوند. اگر آن ها می خواهند کاری انجام دهند که بااصل فاصله گذاری فیزیکی منافات دارد، از این فرصت برای صحبت با آن ها استفاده کنید.

۲-یک جریان روزمره منعطف ولی ثابت ایجاد کنید. برنامه ای برای خود و کودکتان تهیه کنید که زمانی برای فعالیت و فراغت و استراحت داشته باشد. ورزش را در برنامه هر روز او بگنجانید. این کار می تواند به کودکتان کمک کند احساس امنیت کرده و رفتار بهتری داشته باشد و به کاهش استرس او کمک می کند. به کودکتان در مورد حفظ فاصله ایمن آموزش دهید. در صورت مساعد بودن شرایط، او را از خانه بیرون ببرید. ورزش می تواند خلق و خوی او را تقویت کند بنابراین اورا به حرکت در آورید حتی اگر فقط پیاده روی در اطراف محوطه منزل باشد، هوای تازه و فعالیت های بدنی ممکن است درست همان چیزی باشد که او برای بالا بردن روحیه خود نیاز دارد.

۳-به آن ها بیاموزید مرتبا دستان خود را با آب و صابون بشویند. شستن دست ها و رعایت بهداشت را سرگرم کننده کنید.

یک شعر ۲۰ ثانیه ای برای شستن دست ها بسازید. چند حرکت به آن اضافه کنید. به کودکان به خاطر شستشوی مرتب دست ها امتیاز داده و آن ها را تحسین کنید. یک بازی درست کنید تا ببینید چند بار صورتتان را لمس می کنید و جایزه متعلق به کسی است که تعداد کمتری صورتش را لمس کرده )هر یک از شما تعداد لمس های طرف مقابل را بشمارید(

هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده بگیرید. شما الگویی برای رفتار کودکتان هستید.

اگر حفظ فاصله ایمن و رعایت بهداشت را تمرین کرده و با دیگران به خصوص افراد بیمار یا آسیب پذیر، دلسوزانه رفتارکنید، کودکان از شما یاد می گیرند.

۴-همه کودکان بد رفتاری هایی دارند که این بد فتاری ها هنگام خستگی، گرسنگی، ترسیدن یا یادگیری مهارت های مستقل،طبیعی هستند بویژه زمان هایی که مجبورند در خانه بمانند و می توانند والدین را بسیار عصبی کنند. رفتار بد او را سریع به جهت مثبت تغییر دهید. قبل از اینکه رفتار بد شروع شود، آن را متوقف کنید. وقتی کودکان شروع به بی قراری میکنند می توانید حواس آن ها را به چیزهایی خنده دار و جذاب پرت کنید. ۱۰ ثانیه مکث کنید، نفس خودتان را ۱۰ ثانیه فرو ببرید و به آرامی بیرون دهید این عمل را ۵ بار تکرار کنید و سعی کنید به آرامی عکس العمل نشان دهید. آرامش خود را حفظ کرده و استرس را مدیریت کنید. این روزها روزهایی استرس زا است از خود مراقبت کنید تا بتوانید از فرزندان خود نیز حمایت کنید. به خود استراحت دهید. همه ما گاهی به استراحت نیاز داریم. وقتی فرزندانتان خواب هستند کاری سر گرم کننده یا آرامش بخش برای خود انجام دهید.

۵-خودتان بهتر می دانید چقدر دلنشین و آرام کننده است که کسی را داشته باشید تا موقعی که چیزی آزارتان داده به حرفهایتان گوش دهد. مشابه همین با کودک خود برخورد کنید. اگر تمایلی به صحبت کردن نداشت اجازه دهید بفهمد شمابه خاطر او آنجا هستید. فقط در کنارش بمانید و به او یادآور شوید که دوستش دارید و از او حمایت می کنید. در فرصت مناسب با او صحبت کنید. آن ها چیزهایی شنیده اند که ممکن است خوشایند نباشد، سکوت و حرف نزدن از کودکانمان محافظت نمی کند اما صداقت و صراحت ما می تواند حافظشان باشد. به این فکر کنید تا چه حد متوجه می شوند، زیراشما آن ها را بهتر می شناسید. به فرزندتان اجازه دهید آزادانه صحبت کند. از آن ها سوالاتی بپرسید که پاسخ های طولانی داشته باشد تا متوجه شوید چقدر در این مورد می دانند. اطلاعات آن ها می تواند به صورت نداشتن اطلاعات، اطلاعات محدود و حتی داشتن اطلاعات غلط باشد. هنگام صحبت با کودکان حقایق را به آن ها بگوییم تا از دستور عمل مناسب پیروی کنند. به جای افزایش ترس آن ها خوب است بتوانیم آن ها را آرام کنیم. توجه داشته باشید سن کودکتان چقدراست و تا چه حد می تواند متوجه شرایط باشد. احتمال دارد کودک شما ترسیده یا گیج شده باشد. برای آن ها فضایی ایجاد کنید تا احساساتشان را با شما مطرح کنند و اجازه دهید بفهمند مراقبشان هستید. از کودکتان بپرسید چه چیزهایی

می داند و چه سوالاتی دارد. سعی کنید تا بفهمید کودکتان چه چیزی در باره کرونا ویروس می داند و اطلاعات اشتباه آنها چیست؟ سپس اطلاعات متناسب با سن را بر اساس پاسخ های آن ها ارائه دهید. کودکان بسیار کوچک به توضیحات ساده ای نیاز دارند )مانند بعضی از افراد بیمار شده اند، ما بسیار مراقب هستیم تا بتوانیم سالم بمانیم( کودکان در سن ابتدایی احتمالا جزئیات بیشتری را می خواهند. هر کودک متفاوت است و مهم است که مکالمه خود را با سطح رشد ونیازهای فرزندتان تنظیم کنید.

۶-سعی کنید هر چه بیشتر روال معمول او را حفظ کنید، هر گونه تغییر را متعادل کنید. سعی کنید در صورت امکان خواب و وعده های غذایی معمولی او برقرار باشد. اطمینان حاصل کنید به درستی غذا می خورد و خواب کافی دارد. استراحت ناکافی یا خوردن هله هوله زیاد می تواند در استرس کودک شما نقش داشته باشد. اگر او احساس خوبی داشته باشد رفتاربهتری در مقابل آنچه آزارش می دهد بروز خواهد داد.

۷-در خانواده محیطی آرام بوجود آورید. میزان استرس و اضطراب در کودکان و دیگر افراد خانواده را مدیریت کنید. موسیقی آرامش بخش پخش کنید و راهکارهای کاهش فشار روانی را امتحان کنید. هر چه بیشتر بتوانید در خانه آرامش را حفظ کنید، اضطراب کودکان در زنمحدود کنید. قرار گرفتن در معرض مکرر رسانه ها، باعث اضطراب کودکان و بزرگسالان می شود. کودکان نمی دانند خبرتکراری است یا بروز یک مورد جدید است. حقایق را از یک منبع معتبر خبری بگیرید.دگی شما کمتر مشکل ایجاد می کند. 

۸-در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب کنید، ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید. هرگز ذهن کودکتان را با دلواپسی های آینده و نگرانی های خود پر نکنید. به آن ها در باره مفهوم وضرورت تعطیلی و قرنطینه توضیح دهید. به آن ها اطمینان دهید که افرادی به صورت شبانه روزی و دقیق در حال جستو جو و تلاش برای کنترل شرایط هستند. به آن ها بگویید که می توانیم با ایفای نقش خود به صورت عاقلانه مانند حفظ فاصله اجتماعی، حفظ بهداشت روزانه و پاکیزگی، محدودیت سفرها، داشتن رژیم غذایی متعادل با حفظ سلامت و مراقبت از تندرستی جسم و روان خود، از کاهش پاندمی حمایت کنیم.

مدیریت این دوران مشکل است زیرا نمی دانیم ما از افراد نجات یافته سالم خواهیم بود یا نه، اما باید شرایط را به کمک دیدگاه مثبت خود مدیریت کنیم. ما نمی دانیم ویروس از کجا یا تا چه میزان ممکن است گسترش یابد، اما می توانیم با مراقبت از خود، به کودکان آسایش و اطمینان خاطر ارائه کنیم. اطلاعات واقعی را بر اساس نیاز کودک ارائه دهیم. روابط عاطفی ایجاد کنیم و پیشگیری های مثبت را ترغیب کنیم.

انتهای پیام

منبع:WHO