حجت الاسلام ابراهیمی: کسی که به ناحق دعا می‌کند، دعایش مستجاب نمی شود و کسی که لقمه حرام خورده است، دعایش به اجابت نمی رسد.

به گزارش نخل بیدار به نقل از روابط ‌عمومی ستاد نماز جمعه فراشبند، حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه فراشبند در خطبه های نماز جمعه این هفته فراشبند، ضمن سفارش خود و نمازگزاران به تقوای الهی و تسلیت هزار و سیصد شصت و یکمین سالگرد اربعین حسینی، گفت: در زیارت اربعین امام حسین می خوانیم؛ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ، وَحَیْرَهِ الضَّلالَهِ، وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنىٰ، وَشَرَىٰ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّىٰ فِی هَوَاهُ، یعنی خدایا امام حسین کسی است که خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگانت را از جهالت و حسرت و گمراهی نجات دهد و مردمی که مغرور دنیا شدند و بهره آخرتشان را به متاع ناچیز پست دنیا فروختند و ظلم و جور کردند و در پیروی هوای نفس هلاک شدند.

وی افزود: این فقره از زیارت اربعین، معلوم می سازد که امام حسین علیه السلام، کشته جهالت و دنیا پرستی و هواپرستی عده‌ای از امت شد و این اخطاری است به همه مؤمنان، به شیعیان و به مردم انقلابی ایران.

امام جمعه فراشبند افزود: آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: الجهل شرّ المصائب؛ بدترین مصیبت ها نادانی است و بدترین کسی که با او مصاحبت می کنی شخص نادان و جاهل است. زیرا انسان نادانِ ناآگاه و بی اطلاع از موضوع و با نداشتن هیچگونه تحلیلی از مسائل و موضوعات، خودش را عالم و تو را نادان می پندارد و گفتگو با همچو انسانی، جز رنج و هلاکت چیزی نیست.

وی با تأکید بر اینکه جهالت به معنی بی سوادی نیست بلکه به معنی بی اطلاعی و بی آگاهی است، اضافه کرد: آنهایی که امام حسین (ع) را شهید کردند و یا امام علی علیه السلام و سایر امامان را به شهادت رساندند، بیسواد نبودند، همه عالم بودند، خلفای بنی امیه و بنی عباس هیچ کدام بیسواد نبودند، بلکه آنها نیز همانگونه که در بخش دوم از زیارت اربعین که قرائت شد، دنیا پرست و هواپرست و عالم بودند.

خطیب نماز جمعه فراشبند، قاتلان امام حسین و یاران او را دارای سه شاخصه اصلی دانست و گفت: جهالت و نادانی، دنیا پرستی و مال دوستی، غلبه هوای نفس بر آنان از شاخصه های اصلی قاتلان امام حسین (ع) بود.

وی افزود: اکثر سپاهیان عمر سعد، جزء جهال و نادانان بودند و فکر می‌کردند که خلیفه بر حق، یزید است و امام حسین شورشی است. عده‌ای هم به بهانه به دست آوردن غنیمت به کربلا آمدند که عصر عاشورا بعد از شهادت امام علیه السلام ریختند به خیمه ها و هر چه در خیمه ها بود، همه را به یغما بردند، عده‌ای هم مثل عمربن سعد و شمر لعین به دنبال حکومت برری و فرماندهی بودند و یزید بن معاویه ای که هوای نفس بر او چیره شده بود و همه شاخصه های یک انسان پلید و شیطان صفت را در خودش جمع کرده بود.

وی انقلاب اسلامی را امانتی در دست ما و رهبری را نماینده امام زمان، همچون مسلم بن عقیل دانست و تاکید کرد: مبادا که گرفتار جهالت و نادانی شویم. مبادا که گرفتار دنیا پرستی و حب جاه و مقام شویم و مبادا به خاطر تطمیع و تهدید از ناحیه مخالفین و دشمنان، مسلم زمان را تنها بگذاریم که خدای ناخواسته اگر این اتفاق بیفتد، دیگر از اسلام و قرآن و امام زمان خبری نیست و همه زحمات مجاهدین و خونهای پاک شهدا به هدر خواهد رفت و قیامت باید جوابگو باشیم.

حجت الاسلام ابراهیمی در خطبه های اول نماز جمعه یکی از موضوعات مهم و اساسی که خداوند متعال در کتاب کریم خود به آن توصیه و تاکید فرموده است و پیامبر اکرم و اهل بیت اطهرش نیز به طول و تفسیر آن پرداخته اند را زبان دعا عنوان کرد و گفت: در قرآن دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است؛ رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات است و رفاه و گشایش برای کفار و نااهلان که دیگر همراه برکات نیست. خداوند رفاه و گشایش کفار را وسیله مهلت و پوشیدن پیمانه آنان قرار داده است.

وی افزود: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: گاهی بنده ای از خداوند، حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب میکند و مقرر می‌شود تا مدتی دیگر برآورده شود. اما پس از آن بنده، گناهی را انجام می‌دهد که موجب برآورده نشدن حاجت می شود.

خطیب نماز جمعه فراشبند اظهار داشت: قرآن درباره دعا، سفارشاتی دارد از آن جمله می فرماید: دعا و درخواست شما باید خالصانه باشد، دوم اینکه همراه با ترس و امید باشد، سوم اینکه با عشق و رغبت و ترس توام باشد، چهارم اینکه با تضرع و در پنهانی صورت گیرد، پنجم این که با ندا و خواندنی مخفی همراه باشد.

وی افزود: در کتاب اصول کافی مرحوم ثقه الاسلام کلینی اعلی الله مقامه، صدها حدیث در باب اهمیت نقش و آداب دعا، توجه و اصرار و ذکر حاجت ها، هنگام دعا و دعای دسته جمعی و ایمان به استجابت آن آورده است، که به تدریج، به حد توان و نیاز به آن می‌پردازیم.

امام جمعه فراشبند تصریح کرد: با اینکه خداوند به انسان بسیار نزدیک است ولی آدمی با غفلت و بی توجهی از آن فاصله گرفته و دور می‌شود، در این میان، دعا و ذکر است که حجاب میان دعا کننده و خداوند متعال را برطرف می سازد و انسان قرب و نزدیکی را کاملاً احساس می‌کند.

وی دعا را همچون باران بهاری دانست که سرزمین دلها را سیراب و شکوفه های ایمان و اخلاص و عشق و عبودیت را بر شاخسار روح آدمی ظاهر می سازد و گاهی سیل بنیان کن می شود آنگاه که از قلب مظلومی و دل ستمدیده ای با اخلاص تمام، رو به درگاه الهی خوانده می شود و ریشه ظالم را می خشکاند و تمام هستی اش را آتش می‌زند.

خطیب نماز جمعه فراشبند اظهار داشت: دعا همچون نسیم روح بخش قدسی است که همچون دم مسیحایی، استخوان پوسیده را به اذن الله حیات می بخشد.

وی ادامه داد: دعا، سلاح انبیا و اولیا و مومنین است. مغز عبادت به شمار می آید و بلاهای زمینی و سماوی را برطرف می‌کند.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: طبق گواهی قرآن، ارزش انسانها در پیشگاه پروردگار به خاطر دعاهای آنهاست. ای رسول ما، به امت بگو اگر دعای شما نباشد پروردگار هم به شما ارجی ننهد و می فرماید: همانا افرادی که از دعا کردن تکبر می ورزند[ یعنی خود را بزرگ می پندارند و در پیشگاه خداوند تضرع و التجا نمی کنند] هر آینه آنان را در جهنم خوار و ذلیل خواهم نمود. لاکن خدایی که امر به دعا نموده و وعده اجابت داده و فرموده است: «ادعونی استجب لکم» مقرر داشته است که با شرایط خاصی او را بخوانند و الا اجابت نخواهد نمود.

خطیب نماز جمعه فراشبند افزود: آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: به راستی که کرم و بزرگواری خدای سبحان، حکمت او را نمی شکند و به هم نمی زند و از این روست که هر دعایی مستجاب نگردد. بعضی ها می گویند، آقا خدا کریم است، رئوف و مهربان است، خودش قبول می کند، مهم نیت است. امام می‌فرماید: خیر! این چنین نیست کرامت و بزرگواری خدا به جای خود، اما این چنین نسبت که هر کس هر دعایی بکند مستجاب است یا هر چه بخواهد به او بدهد، چرا که خداوند حکیم است و دارای حکمت و کاری برخلاف حکمت انجام نمی‌دهد و لذا دعا آداب دارد، شرایط دارد، مصلحت دارد.

وی تصریح کرد: کسی که به ناحق دعا می‌کند، دعایش مستجاب نمی شود و کسی که لقمه حرام خورده است، دعایش به اجابت نمی رسد.