به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالروز راه اندازی اورژانس پیش بیمارستانی در کشور، رییس اورژانس ۱۱۵شهرستان فراشبند در جمع نمازگزاران جمعه این شهر، عملکرد اورژانس ۱۱۵شهرستان فراشبند را تشریح کرد.

به گزارش نخل بیدار به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، «احمدرضا میرزائیان» با تبریک روز اورژانس و با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده، که می فرماید: «هرکس نفسی را زنده کند، گویا همه مردم را زندگی بخشیده است»، به بیان تاریخچه ای از راه اندازی اورژانس در کشور و رسالت این سازمان پرداخت و گفت: تاریخچه راه اندازی اورژانس به سال ۱۳۵۴، چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد که حادثه فرودگاه مهرآباد رخ داد و تعدادی از هموطنان ما به خاطر نبود امکاناتی از قبیل اورژانس ۱۱۵، جان خود را از دست دادند و دولتمردان وقت، بنا را بر این گذاشتند که به عنوان چهارمین کشور جهان، اورژانس ۱۱۵ را در کشور راه اندازی کنند.

 

او در ادامه به ارایه آماری از ماموریت های اورژانس شهرستان فراشبند در یک سال گذشته پرداخت و افزود: از خرداد سال ۱۳۹۷ تا خرداد ماه سال جاری، اورژانس ۱۱۵ فراشبند نزدیک به ۲ هزار ماموریت انجام داده که همین آمار کافی است تا مردم از خدمات و تلاش های شبانه روزی  و اهمیت اورژانس ۱۱۵ با خبر شوند.

میرزاییان، آمار ماموریت های اورژانس در شهرستان را گویای نیاز به گسترش پایگاههای اورژانس در سطح شهرستان دانست و از دولتمردان، نیکوکاران و به ویژه افراد نیکوکاری که عرصه سلامت فعالیت دارند خواست تا نگاه ویژه تری به این موضوع داشته باشند تا با مشارکت بیشتر آنها در این عرصه، بتوانیم تعداد پایگاههای اورژانس در سطح شهرستان را افزایش دهیم.

او با ابراز خرسندی از اینکه طی چند سال اخیر توانسته ایم ناوگان اورژانس در سطح شهرستان را یه صورت کامل نوسازی کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر، آمبولانس‌هایی که در سطح شهرستان فراشبند استفاده می شود با آمبولانس هایی که شاید بهترین نقطه تهران هم استفاده می شود برابری می کند و این بسیار ارزنده است.

رییس اورژانس ۱۱۵ شهرستان فراشبند، راه‌اندازی پایگاه جاده‌ای اورژانس ۱۱۵ نوجین با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد تومان در سال ۹۵ و جذب نیروهای زبده و تکنسین های ماهر که در چند سال اخیر این تعداد به دو برابر افزایش پیدا کرده را از مهم ترین فعالیت های اورژانس در سال‌های اخیر عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه خدمات اورژانس رایگان است و درآمدزا نیست، از افراد نیکوکار خواست تا در این زمینه ورود کنند و یاری گر اورژانس باشند.

میرزائیان، اورژانس را خط مقدم جبهه درمان دانست و اضافه کرد: تکنسین های اورژانس پیش‌بیمارستانی، شاید نخستسین افرادی هستند که در رویدادهای گوناگون، از یک حادثه رانندگی گرفته تا حوادث گسترده با مصدومان و همراهان مواجه می‌شوند و با صبر و برداری خدمات اولیه را که نقشی حیاتی در بهبود وضعیت امدادخواهان دارد، به آنها ارائه می‌دهند.

او در پاسخ به یکی از سوالاتی که مردم از بنده و همکارانم در اورژانس در زمینه آمبولانس و خدمات اورژانس دارند که چرا فراشبند تنها یک آمبولانس بیشتر ندارد، گفت: طبق قانون وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور به ازای هر ۲۰ هزار جمعیت شهری، یک آمبولانس فعال و یک پایگاه فعال را به آن شهرستان‌ اختصاص می‌دهند، در عین حال اگر نیکوکاران با هزینه های خود پایگاه احداث کنند، سازمان اورژانس هم همکاری های لازم را انجام می دهد که این موضوع گویای آن است که بیش از این، نیاز به ورود نیکوکاران به این عرصه وجود دارد.

رییس اورژانس فراشبند در پاسخ به اینکه چرا تماس‌های اورژانس ۱۱۵ فراشبند را کازرون پاسخ می دهد،گفت: طبق مصوبه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۹۶، قرار شد که به ازای هر دو یا سه شهرستان، یک شهرستان که بزرگتر هست و دارای امکانات و زیر سخت های بیشتری است به عنوان مرکز پاسخگویی تلفنی اورژانس انتخاب شود.

او در پاسخ به پرسشی دیگر که چرا هنگام تماس با ۱۱۵، کارشناسان اورژانس سوالات زیادی می پرسند، گفت: این وظیفه و رسالت مرکز پاسخگویی اورژانس است. وقتی‌ با اورژانس‌ ۱۱۵تماس‌ می گیرید، در مورد وضعیت فعلي بيمار و نوع حادثه از شما پرسیده مي شود. اين کار، باعث افزايش سرعت عمل و دقت در تصميم گيري اورژانس می شود.

میرزائیان تاکید کرد: حفظ خونسردی و شرح حال کامل بیمار، اعلام کامل آدرس و تلفن بیمار از نکاتی است که در هنگام تماس با ۱۱۵ باید توسط همراه بیمار رعایت شود .

رییس اورژانس فراشبند در مورد نحوه شکایت از اورژانس، اظهار کرد: سامانه ۱۹۰، آماده پذیرش شکایات مردمی در خصوص هرگونه نارضایتی از خدمات اورژانس است که مردم می‌توانند زمان، مکان و اطلاعات کافی از حادثه مورد نظر خود را به این سامانه اعلام کنند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.

پایان خبر