در راستای ارتقای سطح سواد سلامت کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سالمند، یک دوره آموزشی با حضور بازنشستگان، مستمری‌ بگیران و رئیس کانون بازنشستگان و مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی شعبه فراشبند در تالار معلم این شهر برگزار شد.

به گزارش نخل بیدار به نقل از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، «وحید منصوری» رییس تامین اجتماعی شعبه فراشبند در این کارگاه که با همکاری شبکه بهداشت و درمان فراشبند و درمانگاه تامین اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اهداف و ضرورت برگزاری چنین کارگاههایی برای جامعه بازنشستگان و مستمری بگیران، طرح ارتقای سطح سواد سلامت بازنشستگان را به عنوان یکی از طرح های نوین، کارآمد و مردم محور دانست و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتقای سطح سواد سلامت بازنشستگان و مستمری بگیران باعث هوشیاری بیشتر افراد نسبت به سلامتی‌شان می شود و زمینه رشد و افزایش سواد سلامت بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش را در پی خواهد داشت.

دکتر «فرزانه علی پور» سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی فراشبند نیز با اشاره به تلاش سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر توجه به نیازهای اولیه سالمندان در حوزه بهداشت، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را ارتقای سطح سواد سلامت کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سالمند، عنوان کرد و گفت: اجرا و تداوم این برنامه‌ها نیازمند همراهی و مشارکت جامعه شریف کارگران و بازنشستگان است.

کارشناس سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان فراشبند، در این کارگاه آموزشی، تغذیه و ورزش را دو عامل مهم در حفظ سلامتی سالمندان دانست و گفت: سالمندان نیاز غذایی خاصی دارند، این نیازها شامل انرژی، پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی است.

«سمیرا عالیشوندی» یکی از بهترین راههای اطمینان از تامین این نیازها را مصرف روزانه از هریک از چهار گروه مواد غذایی یعنی شیر و لبینات، گوشت و حبوبات، نان و غلات و میوه و سبزی ها عنوان کرد و گفت: سالمندان باید در هر وعده غذایی دست کم از سه گروه غذایی مختلف استفاده کنند و در مصرف هر گروه از مواد غذایی نیز سعی شود تنوع را رعایت کنند.

او با اشاره به اینکه امروزه تاثیر ورزش و فعالیت فیزیکی منظم در پیشگیری یا متوقف کردن روند پیری ثابت شده است، اضافه کرد: ورزش باعث افزایش حجم اکسیژن در قلب و ریه ها، افزایش استحکام عضلانی، تنظیم قند خون و فشار خون و نیز کاهش توده های چربی می شود و به ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند و حس شادابی و رضایت را در سالمندان بوجود می آورد.

عالیشوندی با تاکید بر اینکه سن بالا و ضعف قوای جسمانی، مانعی برای ورزش کردن نیست، اظهار داشت: تمرینات گرم کننده، تمرینات استقامتی، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات تعادلی، تمرینات قدرتی و تمرینات انقباضی ایستا از تمرین های ورزشی است که سالمندان می توانند از آن سود ببرند.

این کارشناس سلامت سالمندان، پیاده روی را ساده ترین ورزش برای دوره سالمندی دانست و گفت: پیاده روی در خارج از منزل، بویژه اگر با هم سن و سالان باشد، سبب جلوگیری از انزوا طلبی و افسردگی می شود.

او با تاکید بر اینکه هیچ وقت برای اصلاح و بهبود روش زندگی دیر نیست، افزود: با پیش رو گرفتن شیوه زندگی سالم، منزوی و گوشه گیر نمی شویم. در فعالیت های اجتماعی می توانیم مشارکت داشته باشیم و اطرافیان را هر چه بیشتر، از تجربه های گرانبهای خود، بهره مند سازیم.

عالیشوندی افزود: در این کارگاه آموزشی، علاوه بر آشنایی سالمندان با نیازهای سلامت سالمندی، بیماری‌های دوران سالمندی از جمله دیابت، فشار خون و پوکی استخوان، با نشانه ها، نحوه درمان و راههای مقابله و پیشگیری‌ از این بیماریها آشنا شدند و همچنین با مراجعه به ایستگاه سلامت، از نظر فشار خون، قد و وزن عربالگری شدند.

 

پایان خبر