حجت الاسلام ابراهیمی: اگر در خانواده حدود الهی رعایت شود ازدواج باقی می‌ماند و گرنه طلاق مطرح می شود.

به گزارش نخل بیدار به نقل از روابط عمومی نهاد امامت جمعه، حجت الاسلام هادی ابراهیمی امام جمعه فراشبند در خطبه های نماز جمعه این هفته، با تبریک میلاد سراسر نور و کامل ترین انسان هستی، حضرت ختمی مرتبت رسول اعظم اسلام محمد مصطفی (ص) و ولادت موسس مذهب جعفری امام صادق (ع)، گفت: در مورد اخلاق پیامبر(ص) بارها صحبت کردیم اما در مورد سبک زندگی پیامبر کمتر صحبت کردیم. مواردی را مطرح می‌کنم که بسیار جالب و زیبا است، مخصوصاً در موارد بهداشتی و آرایشی.
وی افزود: پیامبر، سر خود را با مِدرَی شانه می‌کرد و زنانش ایشان را شانه می کردند و مواظب بودند که چه هنگام خودش موی سر و محاسن را شانه میزند، تا مو هایی را که از ایشان می ریزد بر دارند. می فرمود: شانه زدن وبا را از بین می‌برد. محاسن خود را از زیر، ۴۰ بار و از بالا هفت بار شانه میکرد و می فرمود این عمل حافظه و هوش را زیاد و بلغم را دفع می‌کند. پیغمبر خود را با مشک و عنبر که مخصوص مردان است خوشبو می کرد. در چشم راست سه مرتبه و در چشم چپ دو مرتبه سرمه می کشید. سرمه او سنگ سرمه بود. در مسافرت با خودش روغن بدن، قیچی، مسواک و شانه می برد، همچنین نخ و سوزن و انگشت دانه و چرم را با خود بر می داشت و لباسش را خود می دوخت. کفش هایش را خود پینه می کرد. دندان های خود را از عرض مسواک می کرد.

امام جمعه فراشبند ادامه داد: پیامبر همیشه در سر عمامه با عرقچین و یا عرقچین بدون عمامه و یا عمامه بدون عرقچین داشتند، گاهی اوقات کلاه‌ سایه بان دار و یا کلاه بلند یمنی و عرقچین مصری به سر می‌گذاشتند، هنگام پوشیدن لباس جدید، اول خدا را ستایش می کرد. بعد فقیری را دعوت می‌کرد و لباس کهنه خود را به او می داد. در پوشیدن نعلین، ابتدا نعلین پای راست را می‌پوشید بعد پای چپ و در هنگام بیرون آوردن ابتدا نعلین پای چپ را بیرون می‌آورد.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: پیامبر روی حصیری می خوابید که چیز دیگری هم زیر آن نبود، موقع خوابیدن مسواک می زند و بعد به بستر می‌رفت و هنگامی که می خواست بخوابد، روی دست راست می خوابید و دست راست خود را زیر گونه راستش می‌گذاشت و بعد می‌گفت: خداوندا در آن روزی که بندگان خود را از قبر بلند می کنی مرا از عذاب نگهدار. در وقت خواب آیت الکرسی می خواند و می فرمود جبرئیل پیش من آمد و فرمود ای محمد پیرزنی از جن تو را در خواب اذیت می‌کند، پس آیت الکرسی بخوان و چون از خواب بلند می‌شد برای عظمت خداوند سجده می کرد و سپس مسواک میزد.

وی افزود: پیامبر رحمت فرمودند: بیماری سه تا است و داروی آن نیز سه تا است. خون، صفرا و بلغم بیماری هستند و داروی آنها به ترتیب حجامت و حمام کردن و راه رفتن است. فرمودند: شانه کردن موهای سر و صورت، درد را از تن بیرون می‌برد. همچنین فرمودند: شانه کردن محاسن بعد از هر وضو، فقر را از بین میبرد و امیرالمومنین فرمودند: در حال ایستاده، شانه نمودن فقر می‌آورد، پس باید بنشینیم و شانه کنیم. حضرت می فرمودند: حجامت نمایید که گاهی اوقات، خون به جنبش می‌آید و انسان را می کشد و امام صادق فرمود: فشار خون دارای سه علامت است: جوش در بدن، خارش در بدن و مور مور کردن.

خطیب نماز جمعه فراشبند اضافه کرد: امام صادق علیه السلام فرمودند: با شکم خالی حجامت نکنید، بلکه با شکم پر برای رگ ها بهتر است و خروج خون از آن راحت‌تر انجام می‌شود و برای بدن تقویت است. امام قبل از حجامت و بعد از آن انار می خوردند و می‌فرمودند صفرا یا زرد آب را از بین می‌برد.

حجت الاسلام ابراهیمی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به چهارم آبان ماه، روز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی(ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳، گفت: کاپیتولاسیون به معنای شرط گذاشتن است. در لغت به عنوان سازش و تسلیم آمده، به عنوان صلح موقت هم آمده است. در مفهوم عام به قراردادهایی گفته می شود که به موجب آن اتباع دولتی در قلمرو دولت دیگر، مشمول قوانین کشور خود می شوند و کنسول آن دولت در محل این قوانین را اجرا می کند.

وی اولین معاهده ای که در این زمینه به صورت رسمی منعقد شد را عهدنامه بازرگانی میان سلطان سلیمان اول، پادشاه عثمانی و فرانسوای اول پادشاه فرانسه دانست و در ایران از دوره صفویه آغاز شد. در عصر شاه عباس صفوی و در دوران سلطنت شاه سلطان حسین، با تجار و اتباع اروپایی به شکل غیر رسمی صورت گرفت، اما به صورت رسمی در زمان دولت قاجار قرارداد بسته شد. زمانی که دولت روسیه تزاری در سال ۱۸۲۸ عهدنامه ترکمانچای را بر ایران تحمیل کرد و سپس دیگر دولت‌های اروپایی و آمریکایی از آن سوء استفاده کردند و در ایران از مزیت آن استفاده نمودند.

امام جمعه فراشبند، افزود: در شهریور سال ۱۳۲۰ که رضاشاه سقوط کرد و پسرش محمدرضا پادشاه ایران شد و جنگ جهانی دوم آغاز شد، زمینه برای حضور آمریکایی‌ها در مناطق مختلف جهان آغاز شد، تا اینکه قرارداد دفاعی دوجانبه بین ایران و آمریکا بسته شد. اما سال ۱۳۴۰ مسئولان ایرانی زیر بار کاپیتولاسیون نمی‌رفتند، اما از زمان نخست وزیری علم و مسافرت شاه به آمریکا، بالاخره به درخواست آمریکایی‌ها پاسخ مثبت داده شد تا اینکه با کشمکش هایی که پیدا کرد در سال ۱۳۴۳ به تصویب مجلسین ایران رسید.

حجت‌الاسلام ابراهیمی، ادامه داد : تصویب این لایحه، مخالفت شدید امام خمینی و واکنش مردم را در پی داشت که منجر به تبعید حضرت امام گردید تا اینکه انقلاب شد و در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۵۸، یعنی سه ماه بعد از پیروزی انقلاب، برای همیشه لغو گردید.

وی تصریح کرد: امام خمینی با اعتراض به تصویب این لایحه، احیاگر استقلال مملکت و عزت مردم ایران شد و صد البته که ایرانیان با غیرت به ندای استقلال طلبانه امام لبیک گفتند و پرچم عزتمند اسلام را به اهتزاز درآوردند و حقارت و خواری ۱۵۰ ساله‌ای که سیمای ایران را پوشانده بود برای همیشه محو نمودند.

حجت الاسلام ابراهیمی در خطبه اول نماز جمعه، در ادامه خطبه‌های هفته گذشته در مورد آسیب شناسی خانواده، گفت: طلاق یا از طرف مرد است که با آن طلاق رجعی می‌گویند. در طلاق رجعی مرد باید همه حقوق زن را بپردازد، مگر اینکه زن عفو نماید. یا از طرف زن است. اگر طلاق از طرف زن باشد به آن طلاق خُلع می‌گویند و زن باید مهریه خود یا چیز دیگری را به مرد دهد تا طلاق خود را بگیرد.

وی افزود: در طلاق خلع، به دلیل اینکه زن هیچ علاقه‌ای به شوهر ندارد و از او تنفر دارد، اما شوهر او را دوست دارد و نمی‌خواهد او را طلاق دهد، منتها از این می‌ترسند که با ادامه زندگی زناشویی، حدود الهی را رعایت نکنند و دائم در زندگی چالش و کشمکش بوجود آید، فلذا زن باید عین مهریه را یا مثل آن را به مرد برگرداند تا مردم بتواند آن را مهریه زن دوم قرار دهد و ازدواج مجدد نمایند و او نیز طلاق خود را بگیرد.

امام جمعه فراشبند افزود: در طلاق خلع، سرچشمه جدایی زن است و او باید غرامت این کار را بپردازد و به مردی که مایل است با او زندگی کند. ولی او حاضر نیست زندگی نماید، اجازه دهد باهمان مهریه، همسر دیگری انتخاب کند.

خطیب نماز جمعه فراشبند تصریح کرد: زن نیز بعد از نگه داشتن عده آزاد است که با هر کسی که علاقه‌مند باشد ازدواج مجدد نماید. بیان این نکته هم لازم است که گفته شود، از اینکه مرد حاضر نیست زنش را طلاق دهد صوری نباشد، برای فرار از مهریه نباشد، از روی ایجاد ترس و هراس و سخت‌گیری بیش از حد به زن نباشد، خود زن از کسانی است که بیش از دیگران این مسئله را تشخیص می دهد، چون واقعا اگر مرد به او علاقه داشته باشد و به او محبت کرده باشد می‌داند و اگر هم به او ظلم کرده باشد می‌داند.

وی تاکید کرد: اینگونه نیست که هر مردی با کید و مکر بتواند طوری زندگی را برنامه‌ریزی کند و به پیش ببرد که زنش درخواست طلاق خلع نماید. چون هیچ مرد و زنی طبعاً حاضر نیست زندگی خود را خراب کند، مگر اینکه برای خود، زندگی بهتری پیش بینی کرده باشد. مثل زنی که جوان و زیبا است ولی شوهرش فقیر می باشد، مردی که ثروت زیادی دارد به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد و زن نیز به طمع مال و ثروت او از همسرش جدا می شود.

امام جمعه فراشبند تصریح کرد: در نظام خانواده آن چیزی که از اهمیت برخوردار است، رعایت حدود الهی است. لذا اگر در خانواده حدود الهی رعایت شود ازدواج باقی می‌ماند و گرنه طلاق مطرح می شود.

وی افزود: علامه طباطبایی رحمه الله علیه می گوید: منظور از حدود الهی فقط تامین زندگی از طرف مرد و تمکین از طرف زن نیست، بلکه تمام اوامر و نواهی که در این دین وارد شده است،، منظور است، یعنی در حق یکدیگرظلم نکنند، به یکدیگر بد و بیراه نگویند، تهمت و افترا به یکدیگر نبندند، به فرزندان خود آسیب نرسانند، دیگران را درگیر زندگی خود نکند، به یکدیگر دروغ نگویند، خیانت نکنند.

امام جمعه فراشبند افزود: تجاوز از حدود الهی در خانواده ظلم است و این ظلم به خود ظالم برمی‌گردد. حال چه مردم ظلم کنند و چه زن. قرآن می فرماید: هر کس از حدود خدا تجاوز کند همانا به خودش ظلم کرده است و ظلم چیز خوبی نیست و ظالم هم در دنیا عقوبت می کشد و هم در آخرت. فلذا مومنین و متدینین باید به فکر قیامت خود باشند و به خاطر این چند روزه دنیای زودگذر، آخرت خود را سیاه نکنند.

پایان خبر