حجت الاسلام ابراهیمی: امروز خود جامعه غربی اذعان دارد که حجاب برای زن باعث سلامت نفس و حفظ شأن و کرامت اوست، قائلند به اینکه حجاب می تواند در حفظ اخلاق تعالی بخش جامعه و تربیت فرزندان و هویت بخشی و عزت و استقلال زنان تاثیر شگرفی داشته باشد.

به گزارش نخل بیدار به نقل از روابط عمومی ستاد نماز جمعه فراشبند، حجت الاسلام ابراهیمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان در سال ۱۳۱۴ شمسی، گفت: از پلیدترین توطئه های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه کشف حجاب است. رضاخان که مأمور اجرای تز اسلام زدایی در جامعه ایران بود، فاجعه کشف حجاب را به عنوان مهمترین جلوه‌های این طرح نگین مرتکب شد. اما امروزه در دنیا، پوشیدن این حجاب علامتی برای شناسایی یک زن مسلمان به حساب می‌آید.

وی افزود: در دنیای غرب با این که حکومت‌های اسلام ستیز مانع حجاب برای زنان می شوند، اما شما ها جست و گریز می شنوید که حتی بعضی از زنان بی‌حجاب غربی از مصونیت بخشی حجاب و نقش مهم امنیتی آن نسبت به جامعه زنان صحبت می‌کنند و به آن یقین پیدا کرده‌اند.

امام جمعه فراشبند اضافه کرد: امروز خود جامعه غربی اذعان دارد که حجاب برای زن باعث سلامت نفس و حفظ شأن و کرامت اوست، قائلند به اینکه حجاب می تواند در حفظ اخلاق تعالی بخش جامعه و تربیت فرزندان و هویت بخشی و عزت و استقلال زنان تاثیر شگرفی داشته باشد.

وی اظهار داشت : حضرت حجت الاسلام قرائتی این استاد بی نظیر در عرصه تفسیر قرآن می فرماید: تمام برنامه های الهی حکمت مدار بوده و این حقیقت به خوبی از آیات قرآن فهمیده می شود. به طور مثال حکمت نبوت، نجات هدایت مردم و حکمت نماز، یاد خدا و دوری از زشتی هاست. همچنین حکمت روزه، تقوا‌، حکمت جهاد ایجاد امنیت و رفع موانع آن، حکمت قصاص ادامه زندگی و حیات جامعه وحکمت زکات پاکی مال و حکمت تحریمِ شراب و قمار، پیشگیری از بروز کینه توزی و دشمنی است.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: بنابراین حجاب هم حکمت دارد. قرآن می فرماید: پیشگیری از بروز و ظهور ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه و حفظ امنیت از حکمت و فلسفه آن است.

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید: منشاء بسیاری از مزاحمت ها نسبت به زنان، نوع پوشش خود آنهاست. اگر آنها دارای پوشش اسلامی و حجاب کامل باشند، هیچ کسی جرئت تعدی و تجاوز به آنها ندارد. نوع پوشش نامناسب آنان است که بهانه‌ای به دست بیمار دلان و برهم‌زنندگان عفت عمومی می‌دهد.

خطیب نماز جمعه فراشبند، حکمت دوم حجاب را شکل‌گیری فرهنگ عفت و حیا در جامعه دانست و گفت: حکمت سوم حجاب، ایجاد طهارت قلبی افراد جامعه است و حکمت چهارم؛ تحقق تزکیه نفس در جامعه است.

حجت الاسلام ابراهیمی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه، با تسلیت سالروز شهادت سرور زنان، بانوی دو سرا، ام الائمه، به چرایی اختلاف در روز شهادت حضرت فاطمه (س) پرداخت و گفت: اولاً به خاطر این است که واژه عربی خمسبن و سبعین و خمسن و تسعین در کتاب‌های حدیثی ما که با خط کوفی بوده است بدون نقطه بوده اند. یعنی حروف سین، باء، عین، یاء و نون اگر بدون نقطه باشد شما نمی‌توانید منظور را بفهمید که آیا منظور هفتاد است یا نود، ثانیاً اینکه بنا به نقل مرحوم شیخ کلینی که جزو بزرگان فقهای شیعه می باشد و در قرن چهارم زندگی می‌کرده است در کتاب خودش اصول کافی ۷۵ روز نقل نموده است. اما مرحوم شیخ طبرسی که در قرن ششم می زیسته است در کتاب خودش اعلام الوری ۹۵ روز نقل نموده است. ولی به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مرحوم شیخ کلینی در قرن چهارم زندگی می‌کرده است، روایت ۷۵ روز قوی تر باشد. چرا که این نظر نشان می دهد که در قرن چهارم و پنجم شیعیان حضرت، فاطمیه اول را به عنوان ایام شهادت قبول داشته اند و به آن اهتمام می‌ورزیده اند. اما علی ایحال بهتر است که هردو فاطمیه را باشکوه نگه داریم و قطعاً هر دو فاطمیه برکاتی برای ما شیعیان به همراه دارد.

وی به نکته دیگر در خصوص کجایی قبر حضرت اشاره کرد و افزود: مشهور این است که قبر حضرت یا در خانه خودش هست یا در قبرستان بقیع یا در مسجد پیامبر. مرحوم شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طبرسی که از بزرگان علمای شیعه هستند حدیثی معتبر از امام رضا نقل می کنند که دفنتُ فی بیت‌ها؛ یعنی حضرت فاطمه در خانه خودشان دفن شده اند، منتها وقتی که بنی‌امیه روی کار آمدند و مسجد پیامبر را توسعه دادند، خانه فاطمه در مسجد قرار گرفت. سال‌های سال، شیعیان وقتی وارد مسجد پیامبر می شدند، می توانستند به خانه فاطمه هم وارد شوند و در آنجا نماز بخوانند، یعنی آن خانه، جزئی از مسجد بود و در دسترس، بعداً حکومت های حاکم بر مدینه تصمیم گرفتند آن خانه را داخل ضریح پیامبر جای دهند تا شیعیان نتوانند به خانه فاطمه بروند، در ابتدا ضریح چوبی ساختند و بعد به آهنی تغییر دادند.

امام جمعه فراشبند افزود: البته ما امروز خوشحال هستیم اگر خانه فاطمه بیرون از ضریح پیامبر بود حتماً وهابی‌ها آن را تخریب کرده بودند، اما چون خانه فاطمه داخل ضریح بود نتوانستند تخریب کنند. ضریح پیغمبر مانند ضریح امام حسین و امام رضا نیست آنجا خیلی خیلی بزرگ است، یعنی یک محدوده مربع شکل بزرگی است که آن خانه محقر بی بی در کنار قبر بابایش می باشد، اما دقیق مشخص نیست در کدام قسمت است، بخش شمالی خانه است یا جنوبی؟ شرقی و غربی؟ خداوند انشاالله به زودی زیارت بی بی دو عالم نصیب همه ما بفرماید.

وی مخفی بودن قبر پیامبر را فریاد بلند اعتراض شیعه دانست و افزود: اعتراض به آن خط فکری که از سقیفه ریشه گرفت و حجت خدا را خانه نشین کردند و هنوز که هنوز است این خط فکری زنده است و ما در حال مبارزه با آن خط فکری هستیم. ان شا الله به زودی با آمدن حجت حق، مهدی فاطمه، قبر مادرش برای همه عالمیان مشخص خواهد شد و شیعه داغدار، التیام پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی امام جمعه فراشبند در خطبه اول نماز جمعه فرزندان صالح را هدیه خداوند دانست و گفت: در فرهنگ قرآن، فرزند؛ هدیه و عطیه و پاداش خداوند به بندگان است. در آیه ۸۴ از سوره انعام می فرماید: ما به ابراهیم از همسری عقیم به نام ساره، فرزندی چون اسحاق و یعقوب دادیم و یکایک آنان را هدایت کردیم.

وی افزود: حضرت ابراهیم علیه السلام سالها در انتظار فرزند به سر می‌برد، تا اینکه به سن ۱۰۰ سالگی رسید، او دوست می داشت که آیین یکتا پرستی را به نسل پس از خود بسپارد تا این ندا را در دنیا عالمگیر کند. خداوند به او دو فرزند صالح داد که در نسل هر یک، سلسله ای از پیامبران بزرگ قرارداد. ۱۷ نفر از پیامبران که در قرآن آمده همگی از نسل این دو پیامبر اولوالعزم یعنی نوح و ابراهیم است.

خطیب نماز جمعه فراشبند آنچه که مایه مباهات والدین به فرزندان است را صالح بودن فرزندان دانست و گفت: شخصیت فرزندان و نسل انسان، جزئی از شخصیت والدین محسوب می شود و لذا مسائل تربیتی فرزندان باید برای خانواده ها اهمیت داشته باشد و پدر و مادر در مقابل اصلاح فرزندان خود نمی‌توانند شانه را از زیر بار مسئولیت خالی کنند.

وی با اشاره به اینکه قرآن می فرماید پیامبر زادگی به تنهایی سبب افتخار نیست بلکه ارزش به هدایت یافتگی انسان است، افزود: اگر هدایت در مسیر الهی نباشد هر که میخواهی باش. در مدرسه الهی کسی مورد تقدیر شایستگی است که در خط انبیا الهی باشد، صالح نیکوکار باشد، اعمال خالصانه انسان پس از ایمان به خدا نه تنها برای خودش شخص، بلکه برای فرزندان و نسل آینده نیز موثر خواهد بود.

امام جمعه فراشبند تصریح کرد: محور ستایش خداوند از انسان در قبال بندگی است نه نام و طایفه او. در آیه ۳۰ از سوره صاد می فرماید: و ما به داوود سلیمان بخشیدیم. او بنده خوبی بود زیرا که بسیار به درگاه ما روی می آورد.

وی افزود: در مورد حضرت ایوب نبی هم می‌فرماید: چه سلیمان باشی و آن پادشاهی بی نظیر و چه حضرت ایوب نبی که فاقد ملک سلیمانی بود. باید بنده باشی. پیغمبر اکرم هم بهترین تعریفی که خداوند از او می کند بنده بودنش است و لذا در تشهد نماز هایمان می‌گوییم: و اشهد ان محمدا عبده و رسوله؛ شهادت می‌دهیم که محمد بنده و رسول توست. اول بنده بودن، بعد رسول بودن تا بنده نباشی، رسول نمی‌شوی.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: بنابراین قرآن کریم با بیان این آیات نورانی درس بزرگ تربیتی به همه مسلمانان می دهد، به پدر و مادرها می‌دهد که ای پدر و مادر اول سعی کنید که خودتان بنده خوبی برای خدا باشید، اهل انابه و توبه باشید، اهل عبادت و اطاعت باشید و فرزندان خود را به عبادت و بندگی خدا راهنمایی کنید. قرآن در مورد پیامبران می فرماید و کلاً من الصالحین، یعنی این بزرگواران قبل از اینکه به پیامبری برسند به رتبه صالحین رسیده بودند.

امام جمعه فراشبند تصریح کرد: جامعه اگر از کفر و نفاق و شرک آراسته شد و تبدیل به یک جامعه توحیدی و ایمانی شد و به درستی در مسیر انبیا و اولیا الهی گام گذاشت می شود بهشت روی زمین.

وی با بیان اینکه امروز جامعه بشری و جوامع اسلامی و جامعه شیعه ما دچار ناهنجاری ها، سختی ها، ابتلائات و مشکلات عدیده گردیده است به خاطر دور شدن از آرمان‌های مدینه النبی است و لذا هر جا که از بدیها هجرت کردند به سوی خوبیها افتخاره آفریدند و مدالها کسب نمودند.

پایان خبر